16 mei 2018

Wierdense slimmeriken naar eerste Nederlandse World Robot Olympiad

Michiel, Noa, Teun, Merle en Ian zijn al weken bezig om hun robots zo goed mogelijk te programmeren. Foto: Simon Dirks Media.

WIERDEN – Enthousiast rennen vijf leerlingen van basisschool Het Laar afgelopen vrijdagmiddag, 11 mei, van het ene naar het andere lokaal. Het is verder stil in het gebouw, want het is meivakantie. Reden dat de kinderen zélfs tijdens de vakantie graag naar school gaan, is hun deelname aan de World Robot Olympiad (WRO) in Nederland. Het Laar is met twee teams sterk vertegenwoordigd op deze eerste wedstrijd van de WRO in Nederland. Deze editie is voor kinderen van acht tot en met twaalf jaar en wordt aankomende zaterdag in Almelo gehouden. Twee vaders en leerkracht Jacqueline Brandes ondersteunen de kinderen tijdens de voorbereiding.

De World Robot Olympiad (WRO) is een internationale roboticawedstrijd, waar meer dan zestig landen van over de hele wereld aan deelnemen. Er zijn verschillende categorieën en leeftijdsgroepen, maar omdat de wedstrijd in Nederland voor de allereerste keer is, wordt hier gestart met de zogenoemde ‘Regular Category’. Bij deze wedstrijd bouwen de kinderen zelf een robot van Lego Mindstorms, programmeren die met de computer en laten ‘m vervolgens verschillende opdrachten uitvoeren op een speelveld met objecten en obstakels. De robot moet er voor zorgen dat de objecten naar de juiste plek worden gebracht in een zo kort mogelijke tijd.

Sensoren
Om het meer tastbaar te maken wordt gewerkt met een spelmat waarop een startpunt, route en eindpunt is aangegeven. De robot moet verschillende ‘producten’ oppikken en naar de juiste locatie brengen, om vervolgens binnen de tijd – twee minuten – weer op het eindpunt te zijn. Elk product heeft een eigen kleur en die moet naar de corresponderende gekleurde ruimte worden gebracht. De robot moet dus door de leerlingen slim worden opgebouwd en geprogrammeerd. Door middel van onder meer kleurherkennigssensoren, sonar en goed programmeren kan de robot worden aangestuurd. Daartoe moeten de leerlingen zelf uitrekenen hoeveel wielomwentelingen de robot moet maken, onder welke hoek een bocht moet worden uitgevoerd en ga zo maar door. Om het lastiger te maken zijn er restricties in het gebruik van het aantal sensoren en de grootte van de robot. Een pittige klus voor de kinderen, maar hun enthousiasme groeit met de dag.

Aan het begin van de wedstrijddag, aankomend weekend, moet de robot uit hoofd in elkaar gezet worden, daarna mag voor de wedstrijd geoefend worden en daartoe krijgt elk team 2,5 uur de tijd. Om alles soepel te laten verlopen is de afgelopen tijd op school ook al volop aandacht aan het testen en bouwen besteed.

Alwin Hilberink en Martijn Oostdijk zijn de vaders van Ian Hilberink (groep 6) en Michiel Kostelijk (groep 5). “Het is geweldig om de gedrevenheid van de kinderen op deze manier van dichtbij mee te maken”, vertelt Martijn. “Ik weet dat Michiel het best spannend vindt, maar als ik zie hoe hij in een relatief korte tijd best veel geleerd heeft… Mooi!” Alwin beaamt het en merkt hetzelfde bij Ian. “Je ziet nu heel goed wie waar goed in is; de taken verdelen zich vanzelf. Ian is een jongen die meer het bouwen van de robot op zich neemt, terwijl Michiel meer van het programmeren is.”

Robots aangeschaft
De beide ouders zijn zelf laaiend over het project; zelfs zó enthousiast dat ze ook een robot en alle aanverwante zaken hebben aangeschaft. Jacqueline is er maar wat blij mee. “Je moet er flink wat geld voor neerleggen hoor, die robots zijn duur. Bovendien heb je ook nog de kosten per team voor deelname aan de WRO. Als school hebben we zelf één robot gekocht en bekostigen we de deelname, maar dan praat je dus wel over honderden euro’s. Ik ben blij dat ik de volle medewerking van directeur Kim Zielman heb gekregen én dat de ouders op deze manier ook mee helpen aan deze mooie uitdaging voor de kinderen van onze level-up groep (een groep kinderen die zich meer op techniek richt, door wekelijks een uur techniekles op gebied van schakelingen, 3D-printen en ga zo maar door -red.). Dankzij onze bovenschoolse ICT-er, Victor Buitenhuis, werd ik gewezen op de World Robot Olympiad.”

Basisschool Het Laar gaat met twee techniekteams van drie leerlingen naar de WRO en daarmee is Wierden sterk vertegenwoordigd op dit eerste Nederlandse kampioenschap, dat in Almelo op de Telgenborch wordt gehouden. Ian Hilberink, Merle Hoekjen, Michiel Kostelijk, Noa Bruggink, Teun Löwik, Roos Wentink, Flore de Boer, Mila Pluimers, Eline Waaijer en Manuel van Doorn zijn de Wierdense deelnemers. Zes gaan actief deelnemen aan de wedstrijd, de andere vier zitten op de reservebank. Naast twee Wierdense en Almelose teams komen er ook teams uit Roden, Rotterdam en Groningen. De winnaar van dit Nederlandse kampioenschap mag deelnemen aan de internationale finale en die wordt in november van dit jaar in Thailand gehouden.

Persoonlijke ontwikkeling
Jacqueline vindt niet alleen het wedstrijdelement mooi, maar ziet de deelname bovenal als een leerzaam traject voor met name de leerlingen. “Iedereen heeft een eigen vakgebied waarin ze sterk zijn, maar er komt nu zo veel meer bij kijken. Het hele sociale aspect zie je ook ontwikkelen. Kinderen die eerder wat timide en terughoudend waren, komen tot bloei en kunnen nu steeds beter uitleggen wat ze willen. Tijdens het kampioenschap moeten de twee teams zich bijvoorbeeld ook aan de jury presenteren. Ondersteuning door mij of de twee vaders (als coach) tijdens het bouwproces die dag mag dan bijvoorbeeld ook niet, ze moeten het écht zelf doen!”

Het Nederlands Kampioenschap is voor iedereen toegankelijk. De wedstrijd is zaterdag 20 mei op basisschool de Telgenborch, gevestigd aan Everlo 12 te Almelo. De eerste wedstrijd begint om 12.10 uur. De prijsuitreiking is om 16.40 uur.